Mina tankar & åsikter

Innan jag går & lägger mig måste jag få ur mig en sak till. Jag har ju endå sovmorgon till halv 2 imorgon!

 

På eftermiddagen idag tittade jag på Extreme Home Makeover. Jag älskar det programmet även om vissa avsnitt kan vara riktigt gamla. Husen familjerna får brukar bli riktigt fina & jag tycker så synd om familjerna innan. Familjerna som får nya hus m.m. har haft det & har det väldigt jobbigt. Det kan vara allt från handikappade & riktigt sjuka barn, till familjer som inte har något hem på grund av att en storm rivit hela deras hus.

 

Idag var ett sånt avsnitt. I Texas, Kalifornien, i en liten by hade en orkanm dragit fram, det var något år innan tv-programmet spelades in. Den här byn var rätt så liten men hade väldigt mycket invånare, & då menar jag väldigt mycket också. Stormen "Rita" hade dragit ner allt i sin väg. Det fanns ingenting kvar i stort sett. Människorna som bodde där fick fly i ren panik. Alla hus var borta & dom fick flytta in i små husvagnar. Jag kan knappt fatta det själv, husvagnar?! Folk som har haft det precis lika bra som oss här i Sverige fick flytta in i små äckliga husvagnar med hela sina familjer? Det är helt sjukt, men vad skulle dom göra? Dom hade inget val. Alla deras saker var borta. Dom hade ingenting kvar efter orkanen var över. När Extreme Home Makeover kom till byn bodde människorna fortfarande i husvagnar med sina stora familjer. Invånarna i den här staden blev jätteglada & känslosamma när Extreme Home Makeover ville hjälpa dom med att bygga upp en ny "teaterhall". Det var det enda som betydde något för dom starka människorna.

 

Nu ska jag komma till saken. Det är inte första avsnittet av det här programmet som jag har sett att dom vill hjälpa folk som förlorat allt efter en storm. Jag har sett tusentals känns det som. Men idag var annorlunda. Idag var första gången jag tänkte efter. Alla har sett reklamerna om Afrikas alla barn som behöver en fadder. Det går galor varje år på tv4 om barnen i Afrika, Indien m.m. Ja visst, jag tycker jättesynd om dom & om jag hade pengar skulle jag också vilja skänka pengar till dom fonderna, till Afrika & alla där nere som behöver hjälp.

 

Det som jag kom att tänka på idag var att dom stackars människorna i dom stormdrabbade delarna av USA behöver ju hjälp dom också? Där kommer det orkaner årligen & förstör städer medan invånarna inte har någonstans att ta vägen. Behöver inte dom också hjälp? Det som gör mig förbannad är att det bara visas reklamer om Afrikas behövande. Varför fokuserar man bara på ett problem när det finns mycket fler? Varför visas det inte reklamfilmer där man kan skänka pengar till riktigt svårt orkandrabbade människor? Jag tycker vi är för omedvetna om vad som egentligen händer på andra ställen i världen.

 

Måste man var helt utan vatten & dö av AIDS för att kunna få hjälp av omgivningen?

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0